pondělí 15. prosince 2014

Actual rules


Rozhodl jsem se že napíšu tento příspěvek aby zde bylo vše pohromadě - pravidla, armylisty i statcardy. také mě to donutilo uklidit v dropbox adresáři a smazat některé nepotřebné soubory.

For reasons i put my actual rules to this day to this article, it contains basic rules, stat cards for vehicles and armylists. it also serve me as reason to clean up my dropbox directory 

Rules/Pravidla

Main rules (English)

Pravidla/Main rules (Čeština/Czech)

Armylist
British Army on Rhine armylist
United States Army armylist
Western Germany Armylist + datacards (RAR Archive)
Group of Soviet Forces in Germany armylist
Československá lidová armáda armylist + datacards (RAR Archive)

Datacards
British Army on Rhine datacards/TTD (RAR Archive)
United States Army datacards/TTD  (RAR Archive)
Group of Soviet Forces in Germany datacards/TTD (RAR Archive)


if you have any questions or simply want to contact me just send email at Haydencz @ yahoo dot com (without spaces of course)



neděle 14. prosince 2014

Beta testers

After few months break i restoring work on my AA rules, but to continue i need help from other people around world.

since i can beta test with only few people i would like to find some one who will be try play Able Archer
game system try new lists send sugestions, however since Able Archer is primarly Beer and Pretzel free wargaming system i can award beta testers with money, but hopefully 6mm and 3mm players are generous comunity i am hoping to find some brave souls this way, i have also few new ideas for system and i will be cheerfull for any help

úterý 27. května 2014

More work on Able Archer/ další prace probíhají

After little break, iam conviced myself to continue on Able Archer. While East Germany, Soviet Airborne, and USMC are still not complete. i´ve got few ideas how i will change gaming system.
Firstly what the game is lacking is sort of command system (something like in Bolt Action or Cold War Commander). 

Another thing i would like to change (Again!) is force creation system while current system is fluid and great to represent ORBAT  (Order of Battle) i think real forces on battlefield also armylist needed to be written more clearly i was thinking wrote in style of Epic:Armageddon armylists.

If you have some ideas or comments about Able Archer feel free to comment or send suggestions either here or in gaming forums

Po krátce přestavce, jsem začal opět pracovat na Able Archeru. Zatímco jsem ještě nedodělal armylisty pro Východní němce, Sovětské parašutisty a USMC, dostal jsem pár nápadu jak herní system. V první řadě bych chtěl vytvořit Command system (aktivaci ve stylu her Bolt-Action nebo Cold War Commander)

Další věcí kterou bych chtěl změnit je tvorba armády (Battlegroupu) současný systém je dobrý a skvěle reprezentuje ORBAT ale myslím že by měl být trochu přehlednější - podobně jako armylisty ve hře Epic:Armageddon

Pokud vás napadá něco dalšího nebojte se my napsat do komentářu připadně na fóra

čtvrtek 14. listopadu 2013

Revised Armylist

Tak blíží se vydaní verze 1.2 v českém jazyce je tam relativně dost změnen co se týka dělostřelectva, několik
nových vlastností pro vozidla. Co se změnilo v armylistech? Rusové jsou trochu silnější jejich vozidlam vražednější, měji k dispozici hodně arty  taková byla realita v roce 1983 o proti tomu Američané mají k dispozici silnou leteckou podporu, levné a dobré tanky a velmi kvalitní pěchotu.

Americký armylist 
Americké Statcardy
Sovětský armylist
Sovětské Statcardy

While the new version of rules has been released, only ČSLA and West Germans has been released in revised version so only two armies remain now the British and East Germans, US and Soviets are now ready for download there are one particular thing - attribute low profile means that any firer at AFV in cover gets +1 tohit modifier.

enjoy

neděle 10. listopadu 2013

Czechslovakians,Germans and revised rules

past weekend i was redoing main rulebook with new rules for artillery which is now availible on message boards and Dropbox. i wrote about  new arty rules in previous article so here they are. two new armies are also availible - the Panzerkampfgruppe - elite NATO army, you will have few precious units but they are fast and strike hard to name few Marder IFV or Leopard 2 main battle tank.

the second is Czechoslovak People army, not most motivated force on planet but you got relativly cheap units and got lots of them.

also some small note or better a wish. i noticeted some people are skimming message boards if you were willing to register and tell me what you are thinking about Able Archer  i will be more than happy:)

Panzerkampfgruppe
ČSLA
Rulebook english


tento víkend jsem pracoval na upravené verzi pravidel (prozatím v angličtině ale česká je za dveřmi)  obsahující novou verzi pravidel pro dělostřelectvo, na forech také najdete dvě nové armády - Panzerkampfgruppe Bundeswehru a ČSLA.
Zatím co Bundeswehr je malá elitní armáda NATO, obsahuje rychlé, odolné a sílné jednotky ale hrač jich vždy bude mít velmi malé množství v porovaní s nepřítelem. Oproti tomu ČSLA obsahuje velké množství levných jednotek a doslova muže nepřítele umlatit čepicemi  ale pozor i jako hrač ČSLA musíte používat vhodnou taktiku jinak si z vaši armádičky udělají tanky NATO cvičné cíle.

Panzerkampfgruppe
ČSLA


úterý 5. listopadu 2013

It all about speed you know?


 Pár lidí si stěžovalo na rychlost vozidel, v připadě doublemove se mohli některé jednotky velice rychle
dostat přes stůl což bylo špatně proto jsem se rozhodl trochu předělat staty na každém z vozidel. (také jsem upravil některé zbraně -napřiklad u Abrams jsem zapoměl že původní verze měla 105mm kanon a né britský 120mm. takže mala ukazku. musel jsem opět smazat kategorie slow-very fast a nahrazeny budou čísly např 6/4/3 první číslo je normalní rychost, druhá v obtížném terénu a třetí ve velmi obtížném terénu. ze změnou rychlostí také jsem musel změnit rychlost pěchoty , nyní jsou transporty ještě důležitější než předtím.

I get some complain about speed of vehicles, while normal speed is relative fine with double move order most of vehicles can cross table in 1-2 turns which was wrong so i decided to redo stats on every vehicle - speed was turned down to their average speed in real life (i also tone down main weapons when i was creating TTD cards for Americans i totaly forgot that M1 Abrams have 105mm cannon so anyway here is little sneak peak (this means i will delete slow-very fast category and every vehicle will have for example 6/4/3  - normal/difficult/very difficult as vehicles even infantry will little slowed down so the usage of transport will be neccesary if you arent defending.

here few examples
Name                         Speed                  Main gund damage dice            Armour
M1 Abrams                   7                                     D8                             6/4/3
M60A3 Patton              5                                      D8                             4/4/3
M60A1 Patton              4                                      D6                             4/3/3
T80                               7                                      D10                           5/4/3
T72                               7                                      D8                             5/4/3
T64                               7                                      D10                           5/4/3
T62                               4                                      D8                             5/3/3
T55AM                         5                                      D6                             4/3/3
Cheftian                         4                                      D8                             5/4/3
Challenger                      6                                      D10                          6/5/4
Leopard 1                      6                                      D6                            5/3/3
Leopard 2                      6                                      D10                          6/4/3
AMX30                         7                                      D6                            4/3/3
    

Moderní bojiště,dělostřelectvo a jejich použíti na bojišti

Neustale mi pořad nesedí použití samohybných houfnic na bojištích Able Archera přeci jenom průměřné
bojiště v AA reprezentuje plochu 2,5x2,5km nebo 2,5x3,6 km a houfnice a dělostřelectvo má v průměru dostřel vyšší jak 16km ačkoliv samožřejmně spousta hráču by chtěla vyložit Dany a Akatysie,Abboty atd nicmeně stálé více nabývám dojmu že prostě do tohoto měřítka hry nepatří. Samozřejmně hrači stále budou moct zažádat o dělostřeleckou podporu  ale v jiném stylu.

kromě minometů jak pěchotních a v carrierech budou si moci v ramci budovaní moci zakoupit i dělostřelecké útoky z týlu. ty hrači budou moci použit dvěma způsoby  tzv. on call  tzn. že některé jednotky velitelské jednotky (roty,čety,praporu),průzkumné jednotky a FSO budou moci složit TQ test a pokud je uspěšný mohou na cíl do vzdalenosti 20" v LOS použit dělostřeleckou templatu která scatteruje - pouze FSO scatter muže snižit. druhá možnost je preplanned strike tento úder udeří na daný Area Terrain ve vybrané kolo (napsáno dopředu na kus papíru) FSO muže pokud složí TQ test odložit útok na další kolo

Iam still dont like usage of Howitzers and artillery on battlefields of Able Archer. still normal table represents area 2,5x2,5 klicks or 2,5x3,6 klicks and modern artillery (not counting mortars) have range more than 16km. ofcourse lots of players wants to deploy SPH Dana,Akatysia,Abotts etc.. but i still thinking i will get rid off them they simply dont belong on scale the game represents. You will still had the chance to have artillery support but in different style.

Apart from mortars (infantry and in carriers) can players when building battlegroup buy artillery strikes. this strikes can be used in two ways first is "on call" some vehicle (Command,Recon or FSO) instead of normal action spot for artillery. the unit must pass TQ test, if test is passed succesfully player can put artillery template anywhere within Line of Sight in distance up to 20" (1km) however artillery template will scatter. another way is "Preplaned strike" this strikes are planned before game starts after deployment (player will take note on paper it will show to the opponent in turn that artillery have to  strike. FSO can delay strike into next turn if he pass TQ test.